قاری علیمحمد مجاهد، ولسوال طالبان در ولسوالی پغمان ولایت کابل، در سخنانی مدعی شد که مردم افغانستان به حضور و حاکمیت طالبان عادت کردهاند و روزی فرا خواهد رسید که از نبود این گروه احساس دلتنگی کنند.
او گفت: «زمانی خواهد رسید که مردم برای نبودن ما گریه خواهند کرد، زیرا امروز به ما عادت کردهاند و ارزش خدمات ما را درک خواهند کرد.»
این مقام طالبان همچنین ادعا کرد که حکومت این گروه در مدت نزدیک به پنج سال گذشته دستاوردهایی داشته که به گفته او، هیچیک از حکومتهای پیشین افغانستان موفق به انجام آن نشدهاند.
قاری علیمحمد مجاهد بدون اشاره به نمونههای مشخص، عملکرد طالبان را موفق ارزیابی کرد و گفت این گروه در بخشهای مختلف خدمات و اقدامات بیسابقهای انجام داده است.
اظهارات ولسوال طالبان در حالی مطرح میشود که حکومت این گروه از زمان بازگشت به قدرت با انتقادهای گسترده داخلی و بینالمللی به دلیل محدودیتهای شدید بر حقوق زنان، ممنوعیت آموزش دختران، محدودیت رسانهها، بازداشت منتقدان و بحران اقتصادی روبهرو بوده است.
طالبان همواره از عملکرد خود دفاع کرده و تأکید دارند که امنیت و ثبات را در افغانستان تأمین کردهاند؛ اما منتقدان این گروه میگویند سیاستهای طالبان باعث افزایش انزوای بینالمللی و تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور شده است.