شهابالدین دلاور، رئیس کمیسیون طالبان برای تماس با شخصیتهای افغان، در بخشی از سخنان خود از مارشال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور، دو چهره سیاسی و نظامی پیشین افغانستان، نام برد و مدعی شد که این افراد از جمله «زورمندان شمال» بودند که با بازگشت طالبان به قدرت، کشور را ترک کردند.
دلاور گفت طالبان با در دست گرفتن قدرت، مانع تجزیه افغانستان شدند و اگر این گروه به قدرت نمیرسید، کشور با خطر تقسیم شدن روبهرو بود. او همچنین ادعا کرد که مردم از عملکرد فرماندهان و چهرههای بانفوذ محلی به ستوه آمده بودند و طالبان توانستند به این وضعیت پایان دهند.
رئیس کمیسیون تماس طالبان افزود که حکومت این گروه توانسته است اقتدار حکومت مرکزی را در سراسر افغانستان برقرار کند و به باور او، این دستاورد در دوره حکومتهای پیشین تحقق نیافته بود.
اظهارات دلاور در حالی مطرح میشود که مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، و عطامحمد نور، از رهبران حزب جمعیت اسلامی، پس از سقوط نظام جمهوری در سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند و همچنان از منتقدان سرسخت حکومت طالبان به شمار میروند.
طالبان از زمان بازگشت به قدرت بارها مدعی شدهاند که امنیت سراسری را در کشور تأمین کرده و از تجزیه افغانستان جلوگیری کردهاند؛ اما منتقدان این گروه معتقدند که نبود مشارکت سیاسی، محدودیتهای گسترده بر حقوق شهروندان و حذف مخالفان، کشور را با بحرانهای عمیق سیاسی و اجتماعی روبهرو کرده است.