محمدرضا عارف، معاون رئیسجمهور ایران، در سخنانی با اشاره به تحولات اخیر منطقه، ایران را «برادر بزرگ» کشورهای همسایه توصیف کرد و گفت تهران با وجود برخی تنشها و اختلافات گذشته، همچنان رویکردی مبتنی بر مدارا در قبال کشورهای منطقه دارد.
او اظهار داشت برخی کشورهایی که به گفته وی در ماههای اخیر در اقدامات خصمانه علیه ایران نقش داشتهاند، اکنون مواضع متفاوتی اتخاذ کردهاند و رفتارشان به گونهای است که گویا هیچگونه اختلاف یا تنشی میان طرفها وجود نداشته است.
عارف همچنین گفت ایران پیش از این به کشورهای منطقه هشدار داده بود که در صورت استفاده ایالات متحده از خاک یا تأسیسات آنها برای انجام عملیات علیه ایران، آن مناطق از دید تهران اهداف مشروع نظامی محسوب خواهند شد.
معاون رئیسجمهور ایران با تأکید بر اینکه کشورش بار دیگر از رفتار برخی همسایگان صرفنظر میکند، افزود تهران همانند گذشته ترجیح میدهد روابط خود را بر اساس حسن همجواری حفظ کند و به عنوان «برادر بزرگتر» منطقه، رویکردی مسئولانه در پیش بگیرد.
اظهارات عارف در حالی مطرح میشود که تنشهای منطقهای در ماههای اخیر و در پی درگیریها و اختلافات میان ایران، ایالات متحده و برخی بازیگران منطقهای افزایش یافته و بحث درباره نقش کشورهای همسایه در این تحولات همچنان ادامه دارد.